Ensemble O Vos Omnes: Victoria i Palestrina. La mirada de Felip Pedrell
Xavier Pastrana, direcció
L'any 2025 se celebrarà el 500 aniversari del naixement de G. P. da Palestrina, qui durant bona part de l'era moderna fou considerat el gran representant de la polifonia renaixentista. La importància donada a aquest gran compositor fou tal que eclipsà durant molt de temps a altres figures cabdals dels segles XIV, XV i XVI. Però a poc a poc i gràcies a la renovada rellevància de la musicologia a principis del s. XX, es va començar a reivindicar la importància d'altres mestres.
Felip Pedrell fou el pare de la musicologia hispànica i va dedicar un gran esforç a la recuperació i revalorització de la música de T. L. de Victoria. En el seu llibre "T. L. de Victoria. Abulense", Pedrell posa en relleu la música de Victoria tot comparant-la amb la de Palestrina i fent incisió en les semblances i diferències entre els dos compositors. La proposta de l'Ensemble O Vos Omnes porta a concert algunes de les obres d'aquests dos gegants de la polifonia seguint el llistat que fa F. Pedrell en el seu llibre.
Quartet Gerhard: Brahms i Schumann. Quartets amb piano
Lluís Castán Cochs, violí
Judit Bardolet Vilaró, violí
Miquel Jordà Saún, viola
Jesús Miralles Roger, violoncel
Albert Cano Smit, piano
Els quartets amb piano de Johannes Brahms i Robert Schumann són dues obres mestres de la literatura per a música de cambra que consoliden i donen entitat a aquesta formació. Escrites entre 1842 i 1861, una etapa especialment fructífera en el gènere cambrístic pels dos compositors alemanys, són peces d’una expressivitat i emotivitat pròpies del romanticisme més pur.
Orquestra Händel: Nous reptes
Rafael Fabregat, director
L’Orquestra Händel encara es planteja nous reptes, i ho fa amb les eines que ha emprat durant els més de trenta cinc anys de recorregut: determinació, esperit d’equip i il·lusió per assolir les fites marcades.
Un cop més us convidem a gaudir d’un programa on els alumnes del nostre Centre són els protagonistes, ja sigui com a participants d’aquest col·lectiu, com a solistes o com a autors de noves creacions.
Cor Sant Esteve: Això és una altra història
Xavier Pastrana i Charo García, direcció
El Cor Sant Esteve presenta el seu nou espectacle, "Això és una altra història", una revisió de la història de l'art, de la música i de la humanitat on, aquest cop, les dones ens seran les protagonistes més destacades. Parlarem de Mozart... Anna Maria Mozart, de Schumann... Clara Schumann, de Mendelssohn... Fanny Mendelssohn i de moltes altres dones que formen part, encara a l'ombra, de la història de la nostra societat. Les històries i la música de totes elles ens acompanyaran en aquest deliciós concert.
Viola de Mar amb Quiteria Muñoz
Quiteria Muñoz, soprano
Carles Blanch, viola de mà, guitarra barroca i llaüt
Miquel Ángel Cordero, Colascione, fídula i contrabaix
Marc Clos, percussions
Després de debutar en format duet amb el disc Viola de Mar, i haver guanyat el reconeixement amb el Premi Enderrock de la crítica com a millor disc revelació de música clàssica del 2023, Carles Blanch i Marc Clos presenten ara la segona part d’aquest projecte unint-se a la soprano Quiteria Muñoz i el contrabaixista Miguel Ángel Cordero.
Junts trenquen totes les barreres estilístiques per portar al seu terreny autors clàssics del Renaixement com Adrien Le Roy, Josquin Desprez o Luis de Narváez.
Marc Miralta: Flamenco Vibes
Marc Miralta, vibràfon
Pau Figueres, guitarra
Arnau Figueres, percussió
Manel Fortià, contrabaix
L'extraordinari bateria del Montseny, amb un bagatge internacional espectacular que l'ha dut a tocar amb músics de la talla de Pat Metheny, Brad Mehldau, Joshua Redman, OAM Trio, Paquito D'Rivera,i tants d'altres i un referent en el Flamenc Jazz amb els seus mítics CD's New York Flamenco Reunion i Marc Miralta Flamenco Reunion, ara ens proposa un nou treball, però com a vibrafonista. Acompanyat d’un trio de luxe, ens presenta un nou treball amb temes propis absolutament deliciós.
Swan Ensemble: Quintets de Beethoven i de Brahms
Cristina Morell, violí
Colli Chan, violí
Jordi Morell, viola
Helena Sánchez, viola
Natalie Hancock, violoncel
Swan Ensemble va sorgir l'any 2023. Centrat a explorar l'ampli repertori de cordes, sovint passat per alt als escenaris de concerts, el conjunt està impulsat per la creença que cada nota mereix ser escoltada. El seu viatge, impulsat per la dedicació i els anys d'educació musical a escoles de prestigi com ara la Royal Academy, Guildhall School of Music and Drama, Trinity Laban i Royal Conservatoire of Scotland.
Presenten un programa amb dues delícies poc conegudes, el quintet en Do major op. 29 de L. V. Beethoven i el quintet en Sol major op.111 de J. Brahms, i l’estrena d’una obra especialment composta per al quintet per Quim Miracle.
Kebyart: 10è aniversari
Pere Méndez, saxo soprano
Víctor Serra, saxo alt
Robert Seara, saxo tenor
Daniel Miguel, saxo baríton
Kebyart està de celebració, i durant la temporada 24/25 fa el seu 10é aniversari.
El quartet actua regularment a les principals sales de concerts europees com la Philharmonie de París, l'Elbphilharmonie d'Hamburg, Alte Oper Frankfurt, Musikverein Wien, Palau de la Música Catalana i festivals com Lockenhaus, Hindsgavl, Heidelberger Frühling, Festival de Perelada, Schubertíada... Colaboren amb artistes destacats com Nicolas Altstaedt, Xavier Sabata i Dénes Várjon, així com orquestres com la Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, l'Orquestra Simfònica de Barcelona, la
Junge Deutsche Philharmonie i l'Orquestra de Ràdio i Televisió Espanyola.
Vila-seca és una de les seus més importants de l'ensemble, ja que és on enregistren els seus àlbums i també on actuen amb regularitat. El quartet presentarà en aquest nou encontre un programa basat en la Fantasia com a forma musical.
Ton Koopman & Franz Schubert Filharmonia. Concerts per a Violí de Bach i la "Júpiter" de Mozart
Alexandra Soumm, violí
Franz Schubert Filharmonia
Ton Koopman, director
J.S. Bach: Suite orquestral núm. 3, BWV 1068
J.S. Bach: Concert per a violí i orquestra núm. 2, BWV 1042
J.S. Bach: Concert per a violí i orquestra en sol menor, BWV 1056R
W.A. Mozart: Simfonia núm. 41, KV 551 ‘Júpiter’
De la Terra a Júpiter
La veterania de Ton Koopman i la joventut d'Alexandra Soumm s'uneixen per oferir-nos la millor música concertant de Johann Sebastian Bach, un equilibri perfecte entre l'exigència tècnica i la profunditat espiritual. La imatge que tenim d'un Bach dedicat a enaltir la glòria de Déu amb la seva música no s'adiu exactament amb la realitat: bona part de les seves obres van ser escrites per al gaudi terrenal, a major glòria de la pròpia música i dels que l'escoltem. Els seus concerts per a violí solista en són una mostra excel·lent: la millor música de lluïment impregnada de la màgia transcendental que caracteritza la música de Bach. Mozart hi serà present amb la seva última simfonia, l'espectacular "Júpiter", una obra que serveix per acomiadar el Classicisme i posar en primer pla l'expressivitat de la música simfònica. La perfecció tècnica del darrer moviment encara ara ens sorprèn i ens corprèn: com s'ho va fer per col·locar en perfecta harmonia cinc temes musicals diferents? La resposta només pot ser una: Mozart.
Joel Bardolet i Marc Heredia: Llum i Ombra
Joel Bardolet, violí
Marc Heredia, piano
Joel Bardolet i Marc Heredia presenten la seva col·laboració musical que es va iniciar fa més d'una dècada a la prestigiosa universitat de Basilea. El llenguatge de Brahms, la retòrica poètica del músic alemany és un dels punts d'encontre dels dos músics.
La música de Joan Magrané, de gestos precisos i textures dramàtiques ofereix un aire punyent i extrem en l'excavació de la naturalesa de l'instrument.
Escoltarem també Messiaen en les seves variacions i un altre col·laborador habitual dels artistes: Josep Maria Guix amb la seva música que captura l’essència poètica en el gest més mínim, l'espai i el silenci.
L'obra "Cel Nu" de Ramón Humet serà estrenada en aquest concert. Una obra nascuda del desig dels artistes de trobar-se, un somni fet realitat. Escoltar una música per primer cop és sempre una sort, no condicionarem l'escolta amb paraules limitades.
The Rest Project: The Rest is Silence
Maria Florea, violí
Lara Fernández, viola
Daniel Claret, violoncel
The Rest is Silence és la primera proposta artística de The Rest Project, grup format per Maria Florea (violí), Lara Fernández (viola) i Daniel Claret (violoncel). Es tracta d’un concert on la música conviu amb la paraula i el moviment per parlar d'un estat inherent a la condició humana: la solitud.
Combina música i textos dels segles XX i XXI amb l'Ofrena Musical de J.S.Bach, que exerceix de far al llarg d’aquest viatge en què els límits es difuminen. Una constel·lació que ens permet evocar la solitud i al mateix temps transitar-la, considerant totes les formes d'expressió al nostre abast. Aquesta és la nostra particular ofrena.
Orquestra de la URV. Un americà a París, un català a Amèrica
Ricard Prió, flauta
Pol del Moral, saxòfon
Guanyadors del II Concurs de Joves Solistes de l’Orquestra simfònica de la Universitat “Rovira i Virgili”
Miquel Massana, direcció
L’any 1921 un jove Aaron Copland viatja a París per estudiar-hi composició amb Nadia Boulanger, un viatge que va servir per posar aquest jove novaiorquès al mapa musical, esdevenint una de les figures més importants del segle. Més de 30 anys més tard, lany 1954, i després d’una exitosa i consolidada carrera com a violinista i concertino de l’Orquestra Municipal de Barcelona i del Gran Teatre del Liceu, Lluís Benejam decideix creuar l’Atlàntic i s’estableix primer a Quito i més tard a Birmingham, on desenvoluparà àmpliament la seva carrera com a compositor.
Aquests dos viatges son el punt de partida d’un recorregut musical que uneix dos dels pols musicalment més importants del segle passat, França i Estats Units.
Anders Clemens: Pregàries del desert
Anders Clemens, guitarra
La música universal del compositor i guitarrista català Ferran Sor (1778-1839) es va desenvolupar amb la guitarra i va suposar un gran canvi de la concepció de l’instrument al segle XIX. En aquest concert es presenten les repeticions amb ornaments afegits segon la tradició de l’època.
També es presenta l’obra “Pregàries del desert”, que està dedicada a l’Anders per part del compositor Ramon Humet i està basada en el seu concert per Shakuhachi.
Sílvia Nadal i Ramon Humet: Les Ombres Errants
Sílvia Vidal, piano i bols de cristall de quars
Ramon Humet, shakuhachi i bols de cristall de quars
François Couperin escriu en el primer terç del segle XVIII una sèrie de peces amb títols tan suggerents com “Les Ombres Errantes”, “La Ténébreuse” o “Le Rossignol en Amour”, que dialoguen en la distància amb les peces tradicionals de Koten Honkyoku per a shakuhachi, la flauta zen japonesa de bambú, com “Shingetsu”(L’esperit de la lluna), “Yamagoe” (Travessant les muntanyes) o Hon Shirabe (Cant fonamental), d’origen molt antic dins de la tradició dels temples zen.
El concert alterna i encavalca paisatges sonors de bols de cristall de quars amb una selecció de peces de François Couperin al piano i una selecció de Honkyokus per a shakuhachi. El format continu en forma de meditació sonora i amb llum tènue facilita l’aprofundiment en la música del barroc francès i del Japó medieval, mostrant les relacions que uneixen aquestes dues cultures tan llunyanes. El resultat: la pacificació de l’esperit des del coneixement i la sensibilitat.
Ensemble de Vila-seca: La passió segons Frida
Guillermina Gallardo, soprano
Roger Padullés, tenor
Rafael Fabregat, guió i direcció musical
Marc Torres, arranjaments musicals i teclats
L’obra de la pintora mexicana Frida Kahlo és mirall d’un temperament extremament sensible on destaquen dos factors fonamentals: el dolor físic, que va patir gairebé durant tota la seva vida, i l’amor desesperat per un home, Diego Rivera a qui admirava també com a artista. L’Ensemble Vila-seca torna a escena amb les seves eines habituals – música, imatge i dramatúrgia – per tal d’aproximar-nos a una vivència emocional particular i, alhora, universal, prenent com a referència el diari personal de l’artista. Diego i Frida – l’elefant i el colom, com la mare de la pintora anomenava a la parella – protagonitzaren un drama sentimental esplèndid i desolador, amb l’art pictòric com a teló de fons.