L'Obra Social "la Caixa" i l'Ajuntament de Vila-seca presenten un innovador espai expositiu sobre el naixement del cinema

L'alcalde de Vila-seca, Josep Poblet i el comissari de l'exposició, Sergi Martín, han presentat avui "Comença l'espectacle. Georges Méliès i el cinema del 1900", mostra que explica el naixement del cinema i ret homenatge a qui ha estat considerat el primer il·lusionista del cinema.

Dins la seva programació cultural, l'Obra Social "la Caixa" presta una atenció preferent a les manifestacions artístiques fonamentals en la formació de la sensibilitat contemporània. En aquesta línia s'emmarquen les exposicions dedicades al cinema, que, juntament amb la fotografia, és la forma artística més característica del segle XX. Així, els últims anys l'entitat ha dedicat mostres retrospectives a grans noms del món del cinema, com Charles Chaplin, Federico Fellini i Georges Méliès.

Després de l'organització d'una gran retrospectiva sobre el cineasta francès que es va poder veure els dos últims anys als centres CaixaForum que l'Obra Social "la Caixa" té repartits pel territori espanyol, ara l'entitat presenta un nou i innovador projecte expositiu, un viatge en el temps per traslladar els visitants als anys en què el cinema va esdevenir un espectacle popular, gràcies, en gran part, als invents i les tècniques que va desenvolupar Georges Méliès.

Fill d'un empresari del calçat, Méliès (1861-1938) va ser dibuixant, mag, constructor d'artefactes, director de teatre, actor, decorador i tècnic, i també productor, realitzador i distribuïdor de més de 500 pel·lícules entre el 1896 i el 1912. Va regnar en el món del gènere fantàstic i del trucatge cinematogràfic durant gairebé vint anys, i la seva contribució al setè art va ser fonamental: va introduir el somni, la màgia i la ficció en el cinema, quan encara es trobava a les beceroles i era només documental.

Davant el cinema de caràcter documental dels germans Lumière, l'acte fundacional de Méliès va consistir a combinar l'univers de Jean-Eugène Robert-Houdin, el pare de la màgia moderna, amb la cinematografia de Marey, i també a donar un decidit impuls al cinema com a espectacle.